mandag den 13. juni 2016

En drøm om at blive elektriker

Koffi er en glad mand. Han har netop fået 7 i dansk på VUC’s EUD forberedende forløb og er endelig blevet optaget på erhvervsuddannelse, hvor han opfylde sin drøm om at blive elektriker.  


Det er blot 3½ år siden Koffi kom til Danmark med sin danske kone. De mødtes i Koffis hjemland, Togo i Vestafrika, hvor de har arbejdet sammen i over 10 år som missionærer og hjulpet døve mennesker.
Da familieforøgelse stod for døren, besluttede de sig for at flyttede hjem til Danmark for at komme tættere på familien.

Siden da har Koffi gået på LærDansk sprogskole for at lære det danske sprog, så han kunne opfylde sin drøm om at blive elektriker.


Målrettet uddannelse  


Hvordan kan man score 7 i både dansk grammatik og skriftlig dansk, når man kun har været i Danmark i 3½ år? Det kan man, hvis man arbejder målrettet for det! Og det er lige præcist hvad Koffi har gjort på trods af flere forhindringer undervejs.

Han startede på danskuddannelse 2 og skiftede til niveau 3 for at kunne tage videre uddannelse i Danmark. Da han var færdig, søgte han ind som elektriker, men skulle yderligere have bevis på matematik og min. karakteren 02 for at blive optaget på grundforløbet som elektriker.

Koffi gennemførte enkeltfag i matematik på VUC og fik bevis på sine kompetencer, men fik stadig besked på at skulle forbedre sine danskkundskaber. Derfor kom han på det EUD forberedende forløb, hvor han nu har udviklet sit sprog på et helt andet abstraktionsniveau:

- Jeg har en bredere basis forståelse for det danske sprog, og det har hjulpet mig til at fylde nogle ’huller’ op – nu føler jeg mig 90% sikker i dansk til at starte på elektrikeruddannelsen


Fra dansk grammatik til tekstanalyse 


På LærDansk lærte han den danske grammatik og fik udvidet sit ordforråd, men på EUD forløbet er undervisningen foregået på et helt andet abstraktionsniveau, hvor det har handlet om at analysere tekster, læse noveller, skrive sagprosa og lære Danmarks historie. Og det er hårdt at skulle koncentrere sig om lære på et nyt sprog hele tiden:

- Jeg er den eneste udlænding i klassen, så jeg skal være opmærksom på hvert ord, læreren siger, det kræver energi og meget koncentration, fortæller Koffi. Alle de andre i min klasse er jo pæredanske, så de klarer sig godt, men de har også hjulpet mig meget

Udover sit fuldtidsstudie arbejder han 4 timer hver dag med rengøring, så der er ikke mange vågne timer tilbage til familien. Som udlænding er man forpligtet til at arbejde og kunne forsørge sin familie ved siden af sit studie.

- Det er hårdt at kombinere 4 timers rengøringsarbejde hver dag med et fuldtidsstudie og to små børn. Der er ikke mange timer til at sove i, så bedsteforældrene hjælper rigtig meget


En tosproget familie


Koffi snakker dansk i skolen, med svigerfamilien og danske venner, men på hjemmefronten har de besluttet at tale fransk, som er Koffis modersmål. Børnene bliver opdraget tosprogede i dansk og fransk, og de sifter uden problemer skifter mellem de to sprog.

- Nogle gange retter min datter mit sprog og vil gerne tvinge mig til at tale dansk med mig, men hun skal altså også lære at tale fransk, griner Koffi


I samarbejde med Syddansk Erhvervsskole, Tietgen og SOSU tilbyder HF & VUC FYN i Odense EUD forberedende forløb, hvor kursister får styrket sine kompetencer i dansk, engelsk og matematik. Forløbet består af 4 intensive måneder med 32-35 timers undervisning om ugen i en kombination af almen voksen undervisning på G niveau (svarende til 9.-10- klasse) og FVU (Forberedende Voksenundervisning). 
Med et EUD forberedende forløb kan kursister søge videre optagelse på erhvervsskole. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar