mandag den 3. oktober 2016

Jeg er ikke dum – jeg er bare ordblind


53-årige Kim Frederiksen startede på VUC i 2010, fordi han gerne ville genopfriske nogle fag. På det tidspunkt vidste han ikke, at han var ordblind, men havde en mistanke om det.
Efter et par år startede Kim på tysk A, hvor hans lærer havde en opfattelse af, at han muligvis kunne være ordblind. Det blev efterfølgende testet, og det viste sig, at Kims fornemmelse holdt stik.

- I testen fandt man også ud af, at jeg læser i billeder. Det har hjulpet mig meget at kunne se ting og så forbinde det på den måde i stedet for, forklarer Kim.

- Det har været en øjenåbner at komme herned, og samtidig er der nogle gode forstående lærere, som tager hensyn. Jeg bliver tit spurgt om jeg vil have ekstra materiale, eller om jeg vil have opgaverne trykt ud, og så får jeg det.  Jeg kan bedst lide at have teksterne på papir, så jeg kan skrive mine egne noter på. Sådan arbejder jeg bedst, og så jeg er jo fra en generation, som er kun er vokset op med papir.

Ingen hjælp at hente i folkeskolen

Da Kim startede i folkeskolen 70’erne, var der ikke meget fokus på ordblindhed. Dengang fik han bare at vide, at han var komplet idiot. Først i de ældre klasser fik han en dansk lærer, som havde en mistanke om, at han var ordblind. Læreren opfordrede Kim til at læse tegneserier og løse kryds og tværs omkring emner, der interesserede ham. Udover det, blev der blev ikke gjort noget yderligere ved Kims problemer. Derfor lærte Kim, at leve med de udfordringer, der til tider kostede blod, sved og tårer.

- Det har mange gange været hårdt, erindrer han.


En lettelse at starte på VUC

Efter at Kim startede på VUC, har han følt sig lettet over endelig at kunne italesætte hans problemer. Han er blevet mere åben omkring hans ordblindhed og opfordrer andre til at blive testet for ordblindhed, hvis de går rundt med selv den mindste mistanke.

- På VUC fandt jeg ud af, at jeg ikke er dum. Det er en sejr hver gang, man får en god karakter, og man får mere selvtillid, fordi man godt kan.

Kim fortæller, at det går rigtig godt med læsningen, men det stadig kniber lidt med stavningen og skrivning, men at han håber på, at det kommer hen af vejen. Det har været alfa og omega for ham, at der har været nogle gode lærere omkring ham, som har haft forståelse for hans situation. Derfor kunne han i fremtiden sagtens se sig selv som lærer på VUC. 

- Jeg vil gerne være et sted med ordblinde, da jeg på egen krop, ved hvordan det er. 

Et godt råd til andre ordblinde

Hans bedste råd til andre er, at bede om hjælp og at blive testet. Man skal komme ud med det, tage ”slagsmålet” og ikke give op.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar