mandag den 3. oktober 2016

Jo hårdere du kæmper, jo større er sejren

29-årige Asger Wiedekamm ser ikke sin ordblindhed som et problem, men mere som et irritationsmoment, da han skal bruge længere tid på indlæring. Men det tager han med oprejst pande.

- Jeg vil rigtig gerne det her, og jeg forventer ikke, at andre skal få mig igennem uddannelsen. Uddannelse er en essentiel del af ens tilværelse, og man bliver nødt til at kæmpe. Selvom det er rigtig hårdt en gang imellem og frustrerende, så kæmper jeg bare endnu hårdere.

En drøm om at blive folkeskolelærer 

Hårdt bliver det helt sikkert også på læreruddannelsen, som Asger regner med at fortsætte på efter han har afsluttet sin hf. Asger har altid vidst, at han skulle arbejde med mennesker, for et almindeligt kontorarbejde gider han ikke. I første omgang havde han overvejet fysioterapeut, men længere henne i hans hf forløb fandt han ud af, at han ville være lærer.

-Man kan rent faktisk godt være ordblind og lærer på samme tid, forsikrer Asger.

Læreruddannelsen stiller nogle ressourcer til rådighed i form af ordblindevejledere, kurser i at takle ens ordblindhed og de samme it-programmer, som Asger i forvejen bruger.

Vil gerne gøre undervisning underholdende og udfordrende

-Som lærer vil jeg gerne være sjov og alvorlig på samme tid. Jeg vil gerne have folk med og have folk til at synes, at det er spændende. Jeg vil prøve at gøre undervisningen underholdende og udfordrende, for hvis det er alt for kedeligt, så gider folk heller ikke.

-Jeg kan godt lide at fremlægge. Jeg synes det er sjovt at forklare, og man bliver næsten også klog af at formidle viden til andre.

Asger vil gerne undervise i historie og samfundsfag i de ældre klasser. Han mener, at det som lærer er vigtigt at brænde for sit fag. Historiemæssigt ønsker han, at folk skal have et dannet indblik i hvem vi er, og hvor vi kommer fra.  Samfundsmæssigt oplever han, at de unge ikke interesserer for omverdenen:

-Det er beklageligt, at de unge ikke interessere sig mere for samfundsmæssig viden. Det er vigtigere hvordan de poster sig selv på Facebook, men det er altså også vigtigt at vide hvordan verden fungerer.

Et godt råd til andre ordblinde

Giv aldrig op, og lad være med at høre på folk, der siger, at du ikke kan. Gå efter dit mål, og jo hårdere du kæmper, jo større er sejren.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar